Zimné pneumatiky sú nevyhnutnosťou pre každého zodpovedného vodiča. Hoci väčšina z nich prezúva pneumatiky každý rok, tak je stále veľa vodičov, ktorí sa pravidelne dopúšťa zbytočných omylov.
Omyly sú najčastejšie spôsobené tým, že sa vodiči o problematiku pneumatík úplne nezaujímajú a rieši ju až vtedy, keď je v danú sezónu aktuálna. Nedostatočnou informovanosťou často dochádza ku škodám, ktorým možno ľahko predísť.
Jedným z prvotných omylov je samotné zloženie pneumatiky a doba, kedy sa nasadzuje. Všetky pneumatiky nie sú rovnaké, ale veľmi sa líšia, u zimných je to predovšetkým v zložení a štruktúre. Rozdiel tu nehrá len hĺbka dezénu, ale aj zloženie, ktoré je stavané na určitú teplotu. Už len z toho dôvodu je nezodpovedné, ak sa po celý rok jazdí na letných pneu, vodič zbytočne riskuje jazdu po pneumatikách, ktoré nemajú potrebné vlastnosti pre jazdu po zamrznutom povrchu a za nízkych teplôt sa správajú inak, než pneumatiky, ktoré sú na zimu určené.
Ako je to so starobou a s tlakom
Je až paradoxné, ako väčšina vodičov pristupuje k starobe pneumatiky. Je možné ich skladovať aj 8 rokov, ale aj napriek tomu trvá veľa kupujúcich na tom, aby mali zimné pneu najnovšie. Najmenej zodpovedné je kontrolovanie tlaku v týchto pneumatikách, až 9 vodičov z 10 ho nekontroluje vôbec a to je veľká chyba. Správnym tlakom v zimných pneu sa výrazne predlžuje ich životnosť, preto by malo byť samozrejmosťou, že sa cez zimu aspoň raz tlak prekontroluje.
Výber a označenie pneumatík
Označovanie pneu je pre niekoho orieškom, keď sa však zasvätili do tejto problematiky, určite to už pre vás problém nebude. Ako príklad si môžeme zobrať označenie 205/55 R 16 91H hr XL.
215 nám označuje šírku pneu v mm, 55 je označením profilu pneumatiky, R – radiálna konštrukcia, 16 značí priemer ráfika, 91 je záťažový index, H je rýchlostný index, hr označuje bezdušovú konštrukciu (tubeless) a XL znamená, že sa jedná o zosilnenú konštrukciu.
Ešte je potrebné poznamenať základné pravidlo pre zimné pneu, nezabudnite, že hĺbka dezénu je pri zimných pneu minimálne 4 mm, pri letných je to len 1,6 mm. Práve hĺbka dezénu je často kontrolovaná policajtom pri náhodnej kontrole.
Keď už je vozidlo prezuté, tak tým by starosti vodiča rozhodne končiť nemali, je potrebné sa o pneu starať a to minimálne tým, že sa bude kontrolovať, či sú v poriadku. Občasná vizuálna kontrola by mala poveriť, či nie je pneumatika nejakým spôsobom poškodená a ak je, tak je ideálne riešiť tento problém čo najskôr, môže sa tak predísť aj nepríjemným komplikáciám priamo na vozovke. Taktiež by mala byť samozrejmosťou kontrola tlaku. Nikdy nekontrolujte tlak na zahriatych pneumatikách a ak ich zahriate máte, tak po jazde vyčkajte, než vychladnú, jedine tak budete mať istotu, že tlak nie je skreslený.
FOTO: jurra8 / Dollar Photo Club