Japonská automobilka Toyota Motor Corporation si aj v roku 2014 udržala korunu najväčšieho svetového výrobcu automobilov s predajom 10,23 miliónov vozidiel. Ide len o maličký náskok pred rivalom z Nemecka, a teda koncernom Volkswagen, ktorý zaujal druhú priečku s 10,14 miliónov predaných vozidiel. Japonský gigant však predvída jednopercentný pokles predaja v roku 2015 z dôvodu zníženého dopytu v Japonsku. V prípade poklesu by tak šlo o prvé zníženie čísel predaja od roku 2011, kedy tsunami sprevádzajúce zemetrasenie ochromilo výrobu a predaj automobilov v Japonsku, ktoré sa obnovili až o niekoľko mesiacov. Tento výsledok by mohol koncernu Volkswagen pomôcť prevziať prvú priečku od Toyoty. V roku 2011 sa dostalo tejto cti GM, ktorý predtým suverénne kraľoval rebríčku takmer 80 rokov. Toyota predbehla GM v rokoch 2008-2010 a na trón sa vrátila v roku 2012.
Obe automobilky predvídali 10 miliónové čísla pre rok 2014
Predaj Toyoty vrátane dcérskej značky miniáut Daihatsu a nákladných áut Hino narástol v roku 2014 o 3 percentá (na 10,23 miliónov vozidiel). Automobilka tak prvýkrát prekonala hranicu 10 miliónov vozidiel. Koncern VW tiež prvýkrát prekonal túto hranicu v minulom roku a za vedúcou dvojicou sa nachádza najväčší americký výrobca automobilov General Motors Corporation s dvojpercentným nárastom na 9,92 miliónov predaných vozidiel. Šéf koncernu VW (Martin Winterkorn) vo svojom pláne naprojektoval prekonanie 10 miliónovej hranice až v roku 2018, ale nové čísla ukazujú, že nemecká automobilka je výrazne popredu oproti pôvodným plánom.
Očakávané výsledky
V Toyote očakávajú, že predaj mimo Japonska vzrastie o 2 percentá (na 8,06 miliónov) vozidiel, ale celkové zníženie spôsobí pokles predaja na domácom trhu až o 9 percent (na 2,1 miliónov vozidiel). Očakáva sa najmä pokles predaja značiek Toyota Lexus (o 7 percent), zvyšok bude tvoriť pokles predaja Daihatsu a Hino divízií. Dôvodom výrazne negatívnych čísel na domácom trhu je zvýšenie spotrebných daní japonskou vládou, čo malo za následok aj pokles dopytu. Klesajúce ceny ropy tiež spôsobujú zníženie dopytu po hybridných vozidlách, ktoré tvoria významný podiel predaja japonského výrobcu.
Volkswagen ohlásil plán zvýšenia profitu
Nemecká automobilka ohlásila, že plánuje znížiť výrobné náklady znížením variability súčiastok používaných v modeloch koncernu. Použitie rovnakých dielov v populárnych modeloch (Golf a Polo) môže výrazne zefektívniť výrobu a znížiť náklady potrebné na produkciu. Zníži sa napríklad počet modelov batérii a vnútorných svetiel, ktoré sa v súčasnosti používajú v Golfoch, a to až o polovicu. Zníženie ceny modelu Polo chce VW dosiahnuť znížením počtu variantov motora a prevodovky o 30 percent, čo sa odzrkadlí v konečnej cene automobilu, ktorá by mala byť výrazne nižšia oproti predošlým generáciám.
Pozitívne informácie pre VW
Ohlásené predajné čísla potešili (ale neprekvapili) vedenie nemeckej automobilky, ktorá si brúsi zuby na prvú priečku v svetovom rebríčku. Dôvod na radosť vzrástol najmä po tom, ako Toyota ohlásila zníženie dopytu po jej modeloch. Koncern má v pláne zvýšenie zárobku až o 5 miliárd eur do roku 2017, čo predstavuje takmer trojnásobné zvýšenie operačného profitu. Zvýšený dopyt po VW značkách odzrkadľujú vyššie predajné čísla hlavnej VW značky, ale aj luxusných značiek ako Audi a Bentley, ktoré sú s obľubou vyhľadávané najmä na ázijských rozvíjajúcich sa trhoch.
Zdroj: europe.autonews.com