Zjednodušte si výmenu pneumatiky

Ako v zlých filmoch, defekt sa väčšinou objaví čo najďalej od civilizácie, na prázdnej ceste a často je celá situácia okorenená dažďom a chladom. Neostáva Vám nič iné len sa poriadne zašpiniť a situáciu vyriešiť výmenou kolesa. Dodržanie nasledovných krokov Vám nielen celý proces uľahčí, ale aj zaistí bezpečnosť v pokračujúcej ceste.

Bezpečnosť na prvom mieste

Auto zaparkuje na bezpečné miesto aj za cenu jazdy na vyfučanej pneumatike. Možno si tým zničíte gumu alebo poškodíte disk, ale náraz nič netušiaceho vozidla za zákrutou môže mať oveľa horšie následky. Preto si vždy vyhliadnite suché, rovné mieste s pevnou podporou a dobrou viditeľnosťou.

Čo potom?

V kufri sa nachádza všetko potrebné – náhradné koleso, zdvihák a kľúč, v prípade novších áut len sada na lepenie a dohustenie poškodenej pneumatiky. Niektoré veci sa ale v povinnej výbave nenachádzajú a pritom značne celý proces uľahčujú. Čo keď je aj náhradná pneumatika nedohustená? Prihoďte do kufra malý, 12-voltový kompresor, ktorý síce neohúri výkonom, ale za pár minút dostatočne doplní chýbajúci tlak v rezerve a zaberie len minimum miesta. Myslite v dostatočnom predstihu aj na jednorazový overal, v daždi a špine nebudete mať chuť na prezliekanie sa v aute, ak aj budete mat do čoho. Tiež si pripravte pár rukavíc, handru, prostriedok na čistenie rúk a funkčnú baterku.

Nácvik

Netvárme sa a buďme k sebe úprimní, také niečo ako nácvik výmeny kolesa sa nechce robiť nikomu z nás. Navyše, kto má na to čas? Ale v prípade defektu si spomeniete, že jedna pyžamová nedeľa sa dala aj rozumnejšie využiť. Vybehnite k autu a uvoľnite všetky skrutky na kolese. Potom ich postupne dotiahnite, nie v poradí ale hviezdicovito. Získate cit, koľko sily treba na tieto úkony použiť a v strese Vám to uľahčí výmenu. Momentový kľúč pomôže pri správnom dotiahnutí, ale nie je nutnosťou. Určite nezaškodí pridať na skrutky trošku oleja – nezhrdzavejú a budú sa ľahšie povoľovať v prípade potreby.

Vedľa cesty

Ste na bezpečnom mieste, výstražný trojuholník je v správnej vzdialenosti (50 m na rýchlostnej ceste, resp. 100 m na diaľnici) a potrebné náradie po ruke. Začnite zaistením automobilu proti pohybu – zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte spiatočku (alebo P pri automatoch) a postupne pouvoľňujte skrutky na postihnutom kolese. Pokiaľ to nejde, pomôžte si nohou alebo predĺžením dĺžky kľúča, ak je to možné. Veľké krížové kľúče sú na tento účel výborné, ale kto ich dnes ťahá v kufri? Nezabudnite vytiahnuté skrutky niekam bezpečne uložiť, aby ste ich náhodou neskopli do buriny alebo dolu kopcom. Použite zdvihák na určenom mieste na vozidle, aby ste predišli poškodeniam a zdvihnite stranu, na ktorej idete meniť koleso.

Výmena kolesa

Skrutky sú uvoľnené, ale koleso nie a nie vytiahnuť? Skúste si ľahnúť (spomínate na ten overal?) a potlačte silno nohami na okraj. Nekopte ale príliš silno, aby sa auto nezošmyklo zo zdviháku. Podarilo sa? Zvyšok je už hračka. Postupujte presne opačným postupom ako pri demontáži. Predtým ale skúste odstrániť špinu a nánosy, aby sa zabránilo nesprávnemu polohovaniu kolesa. Skrutky zakrúťte najprv rukou a potočte kolesom, aby ste zistili, či je vyvážené. Pokiaľ je všetko v poriadku, auto spustite na zem a dotiahnite skrutky kľúčom na doraz. Bezpečne pokračujte v ceste.

Zdroj: popularmechanics.com

FOTO: © Nobilior / Dollar Photo Club

 

Pridaj komentár